Q&A

O INVESTOROVI

Co je to vysoká přidaná hodnota a strategický investor?

Činnost, při níž vznikají produkty, služby nebo procesy, které vytváří výrazně vyšší užitek oproti vstupním nákladům. Příkladem může být například křemík, jehož samotný export nemá takovou přidanou hodnotu, jako když se z křemíku vyrobí čip. Ve výrobě čipů je vysoká přidaná hodnota díky souvisejícímu výzkumu, vysoké specializaci a špičkovým technologiím. Náročnost takové činnosti klade logicky vyšší nároky na kvalitní zaměstnance, za které nabízí dobré ohodnocení. Takový investor je společný cíl.

Bude do parku umístěna další logistika?

Stát ani město nemá zájem vytvořit další zóny pro zahraniční pracovníky a provozy s nízkou přidanou hodnotou. To je i definováno v rámci zákona, kde stojí, že umístění logistických center je v této ploše vyloučeno. Cílem je vznik projektu s vysokou přidanou hodnotou a vytvoření kvalifikovaných pracovních míst s nadstandartními platovými podmínkami, což povede ke zvýšení konkurenceschopnosti celého regionu a zamezí odlivu mladých vzdělaných lidí. Spolupráce města a státu v rámci projektu si naopak klade za jeden z cílů pomoci v boji se zvýšenou kriminalitou, ať to bude formou investic do nových technologií (kamerových systémů) či posílením rozpočtu městské policie a dalších opatřeních.

Jaké jsou záruky, že stát nebo potenciální investor z dohody neodstoupí a projekt se opravdu dokončí?

Stát má velký zájem na přilákání strategických investorů do ČR, navíc v současné době podobné plochy u nás prakticky neexistují. Mezi koncovými investory a státem běžně podmínky garantují investiční smlouvy, kde budou detailní podmínky popsány. Jejich případné porušení je pak řešeno v rámci mezinárodních arbitráží.

Kolik je potenciální investor schopný do regionu přinést peněz? Jak se to projeví na mzdách?

Přínosy investičních projektů tohoto typu se liší, konkrétní čísla je velmi složité spočítat bez konkrétních údajů koncové investice. Plně obsazená plocha SPP by mohla všem zaměstnancům dohromady přinést až 3,31 miliardy korun ročně na mzdách, což odpovídá průměrné mzdě 48 000 Kč. To je až o 30 % vyšší cifra, než je průměr regionu (hodnoty z roku 2024). Daňový výnos pro veřejné finance (stát, region a obce) se pak navýší při započtení multiplikačního efektu (vznik nových míst mimo SPP Cheb) celkem o 1,5 miliard korun ročně. Výnos na dani z nemovitosti, které jde přímo do rozpočtu města Cheb, se může pohybovat na úrovni 70-90 milionů korun ročně.

Jak zaručíte, že bude potenciální investor šetrný k životnímu prostředí a bude dodržovat další ekologické standardy?

Jak pro SIRS při přípravě zóny, tak i pro potenciální investory, musí být ochrana životního prostředí a postupování dle nejnovějších ekologických standardů naprosto zásadním bodem. Je to vyžadováno jak evropskou, tak naší národní legislativou. V dnešní době jsou navíc sami investoři pod velkým tlakem plnění udržitelných standardů kvůli navazujícím podmínkám financování. Nezřídka se tedy stává, že investor vyžaduje naplnění přísnějších pravidel, než jsou zákonem daná minima. Stát navíc prostřednictvím SIRSu bude v území dál působit a zajišťovat provoz Parku. Díky tomu může dohlížet na plnění podmínek investorem.

Půjde skutečně o projekt s vysokou přidanou hodnotou nebo půjde o další montovny či sklady?

Stát, SIRS ani město nemají v zájmu přivést do regionu dalšího investora, který by zde vytvořil pozice s nižší přidanou hodnotou. Jako příklad obdobného strategického projektu můžeme uvést výrobu společnosti Hyundai v Nošovicích, kde se průměrný výdělek na operátorské pozici pohybuje aktuálně na úrovni 55 tisíc Kč hrubého za měsíc a projekt v době hospodářské krize pomohl stabilizovat zdejší region, zvýšil kupní sílu obyvatel a výrazně přispěl k zamezení negativního salda v rámci počtu obyvatel Frýdecko – Místecka. V rámci tohoto provozu je zaměstnáváno zhruba 94 % českých občanů a pouze 1-2 % zaměstnanců tvoří pracovníci mimo EU.

Proč je tak důležité připravovat areál ještě před zvolením konkrétního investora?

Strategičtí investoři v současné době požadují, aby mohli v co nejkratší možné době od schválení záměru a první investice celý projekt spustit. Typicky se jedná o 2-3 roky po rozhodnutí o realizaci záměru. České republice se i kvůli zdlouhavým schvalovacím procesům nedaří tyto požadavky naplňovat, což vede investory k přesunutí záměru do zahraničí. Proaktivní činností v rámci projektu zkrátíme celý proces až o tři roky, což výrazně zvedne šance uspět v soutěži o klíčové investice. Lákání strategických investorů je tvrdá soutěž. Včasná příprava je klíčová a vedle politické podpory dané vlády často rozhoduje jako hlavní faktor o realizaci koncové investice. K tomu, abychom do SPP Cheb dostali investora, který nabídne dobře ohodnocené pozice, musíme být včas a co nejlépe připraveni.

PROCES PŘÍPRAVY ÚZEMÍ

Kdo za projektem stojí?

Projekt připravuje město Cheb a Státní investiční rozvojová společnost, a.s., jejíž jediným akcionářem je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Na přípravě se podílí také Karlovarský kraj, státní agentura Czechinvest a odborné projekční, právní a konzultantské společnosti, jakožto zpracovatelé potřebných odborných studií a analýz.

Jaký je důvod toho stavět?

ČR ztrácí svou pozici a schopnost v získávání významných strategických investorů a zaměstnavatelů, přičemž jedním z hlavních důvodů je nedostatečná připravenost vhodných ploch pro uskutečnění rychlé výstavby, kterou firmy očekávají a potřebují a bez jejíž proaktivní přípravy budou investovat v zahraničí, kde jsou připravené plochy součástí podpory ze strany místních vlád či regionů.

Co považujete za největší příležitost tohoto projektu pro Cheb?​

Park zajistí pozitivní pákový efekt směrem k růstu mezd a zvýšení kupní síly místních obyvatel. V souvislosti se strategickým projektem bude rozvíjeno i prostředí a investice města, jako je kvalitní bydlení a zlepšení občanské vybavenosti. Projekt zároveň přinese vyšší daňové příjmy do rozpočtu města a impuls pro obrácení negativního trendu odlivu lidí z regionu.

Proč to musí být zrovna v Chebu, kde už jednu průmyslovou zónu máme?

V rámci České republiky máme aktuálně kritický nedostatek vhodných větších rozvojových ploch s dostatečnou infrastrukturou. Proto vznikla Státní investiční a rozvojová společnost, aby vhodné plochy vytipovala a připravila. Lokalita je orientovaná na východě města Cheb mimo residenční zástavbu, kde má výbornou dopravní obslužnost i ze sokolovského okresu, má dostatečné kapacity inženýrských sítí, je v souladu s územním plánem, jedná se majetkově scelené území a má velký potenciál přinést rozvoj do regionu. V Karlovarském kraji dochází k úbytku příležitostí v uplatnění kvalifikovaných (i vysokoškolsky vzdělaných) lidí a s tím i souvisejícímu konstantnímu poklesu počtu obyvatel.

Co si stát slibuje od vytvoření strategického podnikatelského parku?

Stát potřebuje zachytit aktuální rozvoj průmyslu a vznik nových, dynamicky rostoucích průmyslových odvětví. Stávající průmysl prochází velkou transformací a pokud nové záměry nezachytíme včas, začneme ztrácet naši konkurenceschopnost. V naší zemi je aktuálně kritický nedostatek lokalit s parametry a rozměry, které by odpovídaly požadavkům strategických investorů, kteří tak namísto v České republice investují jinde. Celý proces má tak na jedné straně zvýšit atraktivitu regionu, na druhé pak zlepšit konkurenceschopnost České republiky v soutěži o klíčové průmyslové investice, které jsou nutné pro zlepšení pozice ČR v právě probíhající transformaci a geopolitické situaci.

Existují plány či návrhy na posílení infrastruktury a dopravní sítě obecně? Kdo bude tyto vedlejší operace financovat?

Infrastruktura v návaznosti na realizaci Parku bude muset být zajisté posílena. Konkrétní úroveň nově generované dopravy i řešení navýšení kapacity stanovily výsledky studie proveditelnosti, které naleznete v sekci Dokumenty. Zaměřují se na osobní dopravu budoucích zaměstnanců vytvořením sítě hromadné dopravy s novým terminálem uvnitř parku včetně vytvoření nových tras pro pěší i cyklisty. Koncept počítá také s navýšením kapacit dotčených křižovatek, ale i s odlehčením nákladní silniční dopravy díky jejímu přesunu na železnici. V tomto směru jsou prověřovány jak varianty přímého dovedení vlečky až do areálu Parku, tak možnost vybudování nového překladového terminálu v rámci stávající hlavní železniční stanice v Chebu. Nutné úpravy dopravní infrastruktury, které budou přímo souviset se stavbou samotného podnikatelského parku budou projektovány a financovány z rozpočtu projektu. Na další opatření nad rámec potřeb Parku se předpokládá, že se bude stát významně finančně podílet.

BENEFITY PRO OBYVATELE, MĚSTO A STÁT

Co se změní pro místní, kteří tu bydlí?

Park zajistí pozitivní pákový efekt směrem k růstu mezd a navazující zvýšení kupní síly místních obyvatel. V souvislosti se strategickým projektem bude rozvíjeno i prostředí a investice města, jako je kvalitní bydlení a zlepšení občanské vybavenosti.

Jaké benefity bude mít nový strategický park pro místní obyvatele?

Vyšší platy: průměrné mzdy v podnikatelském parku o 20-30 % vyšší než průměr v kraji.
Zlepšení infrastruktury a služeb: investice do souvisejících dopravních opatření (úprava křižovatek, nové cyklostezky, posílení MHD), investice do bytového fondu (+ rekonstrukce stávajících bytů), nové rekvalifikační programy, zvýšení kapacit občanské vybavenosti, podpora dalších investic města s pomocí státu.

Mluví se o vysoce kvalifikovaných pracovních místech s vysokými platy. Jaký bude mít projekt dopad na celkovou platovou politiku v regionu?

Vycházíme ze zpracovaných analýz v rámci projektů jak u nás, tak v zahraničí. Projekt s těmito parametry vytvoří pozitivní tlak na růst mezd v regionu, čímž dojde ke zvýšení tlaku na urychlení transformace navazujících výrobních řetězců. Bez konkurence v rámci trhu se nebude zvyšovat konkurenceschopnost českých firem a růst platy zaměstnanců. Signatáři memoranda se dohodli, že koncový investor by měl naplnit požadavek na mzdy ideálně o 20-30 % nad průměr regionu a zároveň i požadavky na kvalifikaci zaměstnanců. Jedině nabídkou kvalifikované a dobře ohodnocené práce v kombinaci s rozvojem občanské vybavenosti je možné zamezit odlivu mladých vzdělaných lidí z regionu či vyjíždění části pendlerů. Kvalifikované pozice zároveň z logiky věci eliminují rozsáhlé využívání agenturních zaměstnanců. Spolupráce města a státu v rámci projektu si naopak klade za cíl pomoci v boji se zvýšenou kriminalitou, ať to bude formou investic do nových technologií (kamerových systémů), preventivních programů či posílením kapacit bezpečnostních složek a dalších opatřeních.

NEJČASTĚJŠÍ OBAVY

Nebude zóna produkovat příliš hluku nebo znečištění?

Kolem Parku bude připravován zelený izolační pás, který velkou část hluku a produkovaných emisí zachytí. Na Park budou kladeny přísné požadavky vycházejí z místních zákonů i evropských nařízení. Projekt projde posouzením vlivů na životní prostředí a povolením záměru, ve kterém budou dotčené orgány posuzovat splnění hygienických limitů, které musí naplnit.

Zvýší se kriminalita?

Data z jiných projektů ukazují, že nové pracovní příležitosti snižují sociální problémy a zvýšením kvalifikace lidí a se i snižuje kriminalita. V parku se nepředpokládá zaměstnání málo kvalifikovaných zahraničních pracovníků. Naopak již probíhají debaty, jakým způsobem řešit stávající bezpečnostní situaci.

Zdraží se bydlení? Jak ovlivní příliv nových pracovníků do regionu současnou situaci s bydlením?

Pozitivním efektem záměru je tlak na zvýšení mezd, a to obecně v celém regionu, kde dojde k navýšení kupní síly. Pokud se prokáže potřeba nových kapacit bydlení, je stát připraven skrze programy na obecní bydlení podpořit jejich rozvoj. Krátkodobě může dojít k mírnému zvýšení nájemního bydlení, ale příklady z jiných projektů ukazují, že v delším časovém horizontu kopírují vývoj ceny bydlení v dotčených území regionální či celostátní trendy. V případě potřeby bude kladen důraz na podporu rekonstrukce a výstavbu nových bytů, aby byla nabídka bydlení dostatečná a kvalitní.

Zhorší se doprava?

Dopad na silniční dopravu bude primárně v okolí parku, tzn. u stávajících okružních křižovatek, které bude potřeba upravit a zvýšit jejich kapacitu. Park je ale dobře napojen na dálnici D6 a kamionová doprava bude realizována po této dálnici. Zvažují se také možnosti napojení Parku na železnici, a to jak napřímo pomocí vlečky, nebo nepřímo pomocí nového překladiště v rámci železniční stanice Cheb. Park dále přinese nové trasy pro pěší a cyklisty na východě města, pravděpodobně se posílí pravidelný interval linek autobusové dopravy.

Zvýší se ve městě počet agenturních pracovníků?

Investor umístěný v SPP Cheb bude působit v průmyslových odvětvích high-tech a mid-tech, ve vysoce automatizovaných průmyslových odvětvích, v odvětvích s vysokou přidanou hodnotou a velkým potenciálem budoucího rozvoje a strategického významu. Taková odvětví vyžadují často rekvalifikaci či školení potenciálních zaměstnanců, které trvají několik měsíců a stojí zaměstnavatele nemalé peníze. Důležité také je, že v rámci parku nelze umístit logistický areál nebo výrobu bez strategického významu pro ČR, což je legislativně garantováno zákonem o strategických investicích a společně odsouhlaseno všemi stranami memoranda. Tyto podmínky definují, že by v ploše měl být umístěn pouze investor nebo investoři s požadavky na vysokou kvalifikaci zaměstnanců, čímž se eliminuje využívání agenturních zaměstnanců ze třetích zemí. Příkladem může být investice firmy Hyundai v Nošovicích, která zaměstnává 94 % Čechů a jen 1-2 % zaměstnanců mimo EU.

Kolik přijde lidí do Chebu a kde se vezmou?

Očekávaný počet příchozích lidí určí dopadová studie na základě specifikace předpokládaných průmyslových odvětví a velikosti Parku. Předběžně očekáváme, že do Chebu může v maximálním scénáři postupně v náběhu 10 let přijít až 2000 nových lidí (včetně rodinných příslušníků). Zkušenosti z jiných strategických parků v ČR ukazují, že lidi přijdou do Chebu v rámci vnitřní migrace v ČR.

Vznikem dalšího průmyslového parku dojde k dalšímu úbytku zelených ploch v regionu. Jaká jsou připravovaná kompenzační opatření v tomto směru?

Plocha je pro průmysl určena dlouhodobě v rámci územně plánovacích dokumentací města i kraje. Samotný projekt Strategického podnikatelského parku v ČR si klade za cíl být maximálně udržitelný, kolem hranice areálu bude vysazen široký pás zeleně s novými biotopy a kompenzačními opatřeními, a to již v samotném startu realizace, aby měla zeleň náskok před realizací objektů. Samotný Park bude navržen tak, aby odpovídal nejnovějším standardům při budování obdobných parků. Chceme, aby byl Park prostupný pro veřejnost a navazoval na stávající pěší a cyklistické trasy. Oproti stávajícímu intenzivnímu zemědělství bude vznikem nových zelených ploch dokonce ekologická stabilita území zlepšena.

Kolik procent ze zaměstnanců nové průmyslové zóny budou tvořit pendleři? Existuje riziko, že tu bude pracovat ještě více cizinců, než nyní?

Vzhledem k tomu, že zde investor vytvoří kvalifikovaná a dobře placená pracovní místa, je nemožné, aby majoritní podíl zaměstnanců tvořili zahraniční pracovníci z třetích zemí. Projekt vzniká jako odpověď na nedostatečný počet kvalifikovaných pracovních míst, aby se zamezilo odlivu mladých lidí z regionu. Naopak je pravděpodobné, že část dnes dojíždějících pracovníků do Německa bude díky velmi výhodným pracovním podmínkám motivováno zůstat pracovat v Chebu.

Jaké jsou záruky, že zde vzniknou skutečně kvalifikovaná pracovní místa zejména pro české zaměstnance?

Stát ani město nemá zájem vytvořit další zóny pro provozy s nízkou přidanou hodnotou. To je i definováno v rámci zákona, kde stojí, že umístění logistických center je v této ploše vyloučeno. Cílem je vznik projektu s vysokou přidanou hodnotou a vytvoření kvalifikovaných pracovních míst s nadstandardními platovými podmínkami, což povede ke zvýšení konkurenceschopnosti celého regionu a zamezí odlivu mladých vzdělaných lidí. Spolupráce města a státu v rámci projektu si naopak klade za jeden z cílů pomoci v boji se zvýšenou kriminalitou, ať to bude formou investic do nových technologií (kamerových systémů), preventivních programů či posílením kapacit bezpečnostních složek a dalších opatřeních.

KOMUNIKACE A PARTICIPACE

Můžeme do projektu zasahovat? Budou naše návrhy brány vážně? Jak plánuje SIRS a další organizace komunikovat s místními, aby nedošlo k problémům často spojených s těmito projekty a místní neměli pocit, že jsou z celého procesu vynecháni?

Hlavní komunikační platformou je webová stránka parkcheb.cz a s ním propojené sociální sítě. Pravidelně také pořádáme setkání s občany a zástupci města, kde informujeme o všech novinkách. Se zástupci města pak pravidelně komunikujeme v rámci pracovní skupiny, na které se promítá zpětná vazba do konceptu celého projektu. Každá konstruktivní zpětná vazba je vítána a budeme se ji zabývat.

Plánujete jednat s městem a jeho obyvateli o možných kompenzačních opatřeních?

S městem Cheb probíhají od začátku procesu diskuze o kompenzačních opatřeních a navazujících investičních projektech. A to od infrastruktury až po občanskou vybavenost okolí. Některá opatření, jako například odstupový zelený pás okolo celého Parku, jsou již předepsány v podmínkách územního plánu města, další vyplynou ze zpracovávané dopadové studie. Cíl je na základě dat ze zmiňovaných studií vytvořit rozvojový plán tak, aby dané území bylo na rozvoj v rámci SPP připraveno ještě před realizací záměru koncového investora. Chceme minimalizovat dopady realizace daného rozvoje, a naopak maximalizovat přínosy, které mohou vytvořit významný pákový efekt k transformaci regionu. Veškeré informace chceme včas a přehledně komunikovat s občany.