Investor umístěný v SPP Cheb bude působit v průmyslových odvětvích high-tech a mid-tech, ve vysoce automatizovaných průmyslových odvětvích, v odvětvích s vysokou přidanou hodnotou a velkým potenciálem budoucího rozvoje a strategického významu. Taková odvětví českému průmyslu dlouhodobě scházejí a je proto zásadní, aby potenciální investor přivedl do regionu právě tyto obory. V rámci parku nelze umístit logistický areál nebo výrobu bez strategického významu pro ČR, což je legislativně garantováno zákonem o strategických investicích a společně odsouhlaseno všemi stranami memoranda. Tyto podmínky definují, že by v ploše měl být zasídlen pouze investor nebo investoři s požadavky na vysokou kvalifikaci zaměstnanců, čímž se eliminuje využívání agenturních zaměstnanců ze třetích zemí.
Proaktivní přípravou pozemku do stavu, ve kterém může začít samotná stavba strategického investora a zároveň přípravou dokumentací pro realizaci strategického parku, včetně napojení na dopravní a technickou infrastrukturu a podmínek, které bude muset investor dodržet urychlíme celý proces zasídlení strategického partnera. Ve výsledku se tak celková doba realizace projektu zkrátí až o tři roky. V současné situaci se počítá se zahájením prací na samotnou přípravu plochy SPP v roce 2027.
Stát má velký zájem na přilákání strategických investorů do ČR, navíc v současné době podobné plochy u nás prakticky neexistují. Mezi koncovými investory a státem běžně podmínky garantují investiční smlouvy, kde budou detailní podmínky popsány. Jejich případné porušení je pak řešeno v rámci mezinárodních arbitráží.
Přínosy investičních projektů tohoto typu se liší, konkrétní čísla je velmi složité spočítat bez konkrétních údajů koncové investice. Čísla z podobného typu zahraničních projektů naznačují nárůst pěti až deseti procent HDP v prvních pěti letech od uvedení projektu do provozu. Můžeme srovnávat z investic provedených v minulosti nebo dopadových studií aktuálně řešených projektů. Plně obsazená plocha SPP strategickým investorem o rozloze 142 ha by mohla teoreticky zvýšit kupní sílu dopadové oblasti o cca 40 mld. Kč, a daňový výnos pro veřejné finance (stát, region a obce) o cca 50-70 mld. Kč. Výnos z dani z nemovitosti pro město Cheb se může pohybovat na úrovni 70-100 mil. Kč ročně.
Jak pro SIRS při přípravě zóny, tak i pro potenciální investory, musí být ochrana životního prostředí a postupování dle nejnovějších ekologických standardů naprosto zásadním bodem. Je to vyžadováno jak evropskou, tak naší národní legislativou. Přístup k životnímu prostředí bude zároveň důležitým předmětem při podepisování závazných dohod mezi státem a investorem, kde bude ze strany státu podmínka naplnit podmínky, které SIRS při přípravě plochy stanoví jako nepřekročitelné.
Potenciální investor do regionu přinese nejmodernější průmyslová odvětví, vysoce automatizovaný průmysl se strategickým významem a s velkým potenciálem budoucího rozvoje. Investor v SPP Cheb bude působit v průmyslových odvětvích high-tech a mid-tech, ve vysoce automatizovaných průmyslových odvětvích, v odvětvích s vysokou přidanou hodnotou a velkým potenciálem budoucího rozvoje a strategického významu. Taková odvětví českému průmyslu dlouhodobě scházejí a je proto zásadní, aby potenciální investor přivedl do regionu právě tyto obory. V rámci parku nelze umístit logistický areál nebo výrobu bez strategického významu pro ČR, což je legislativně garantováno zákonem o strategických investicích.
Pokud cílíme na lokalizaci záměrů s vyšší přidanou hodnotou, musí logicky dojít k modernizaci učebních oborů v daném území a regionu. Základní doporučení by v tomto směru měla určit dopadová studie a vytvoření vhodného prostředí v tomto směru je stejně důležité jako samotná příprava této plochy.
S městem Cheb probíhají od začátku procesu diskuze o kompenzačních opatřeních. A to od infrastruktury až po občanskou vybavenost okolí. Některá opatření, jako například odstupový zelený pás okolo celého Parku, jsou již předepsány v podmínkách územního plánu města, další vyplynou ze zpracovávané dopadové studie. Cíl je na základě dat ze zmiňovaných studií vytvořit rozvojový plán tak, aby dané území bylo na rozvoj v rámci SPP připraveno ještě před realizací záměru koncového investora. Chceme minimalizovat dopady realizace daného rozvoje, a naopak maximalizovat přínosy, které mohou vytvořit významný pákový efekt k transformaci regionu. Veškeré informace chceme včas a přehledně komunikovat s občany.
Stát potřebuje zachytit aktuální rozvoj průmyslu a vznik nových, dynamicky rostoucích průmyslových odvětví. V naší zemi je aktuálně kritický nedostatek lokalit s parametry a rozměry, které by odpovídaly požadavkům strategických investorů, kteří tak namísto v České republice investují jinde. Celý proces má tak na jedné straně zvýšit atraktivitu regionu, na druhé pak zlepšit konkurenceschopnost České republiky v soutěži o klíčové průmyslové investice, které jsou nutné pro zlepšení pozice ČR v probíhající transformaci a geopolitické situaci.
Vycházíme ze zpracovaných analýz v rámci projektů jak u nás, tak v zahraničí. Projekt s těmito parametry vytvoří pozitivní tlak na růst mezd v regionu, čímž dojde ke zvýšení tlaku na urychlení transformace navazujících výrobních řetězců. Bez konkurence v rámci trhu se nebude zvyšovat konkurenceschopnost českých firem a růst platy zaměstnanců. Signatáři memoranda se dohodli, že koncový investor by měl naplnit požadavek na mzdy ideálně 20-30 % nad průměr regionu a zároveň i požadavky na kvalifikaci zaměstnanců. Nabídkou kvalifikované a dobře ohodnocené práce chceme zamezit odlivu mladých vzdělaných lidí z regionu či vyjíždění části pendlerů. Kvalifikované pozice zároveň z logiky věci eliminují rozsáhlé využívání agenturních zaměstnanců. Spolupráce města a státu v rámci projektu si naopak klade za cíl pomoci v boji se zvýšenou kriminalitou, ať to bude formou investic do nových technologií (kamerových systémů) či posílením rozpočtu městské policie a dalších opatřeních.
Rozdíloví investoři v současné době požadují, aby mohli v co nejkratší možné době od schválení záměru a první investice celý projekt spustit. České republice se i kvůli zdlouhavým schvalovacím procesům nedaří tyto požadavky naplňovat, což vede investory k přesunutí záměru do zahraničí. Proaktivní činností v rámci projektu zkrátíme celý proces až o tři roky, což výrazně zvedne šance uspět v soutěži o klíčové investice. Lákání rozdílových investorů je tvrdá soutěž. Včasná příprava je klíčová a vedle politické podpory dané vlády často rozhoduje jako hlavní faktor o realizaci koncové investice. K tomu, abychom do SPP Cheb dostali investora, který nabídne dobře ohodnocené pozice, musíme být včas a co nejlépe připraveni.
Průměrná příprava území tohoto rozsahu dnes od vyhledání po realizaci u nás trvá průměrně 7 let. Investoři naopak přicházejí s požadavky na realizaci v období 2-3 let. SIRS se snaží proaktivní přípravou území tento rozdíl mezi nabídkou a poptávkou zkrátit na minimum a zvýšit tak konkurenceschopnost ČR. Připravíme pozemky do stavu, kdy budou vyřízena všechna potřebná povolení a další legislativní procesy. Pozemky tak budou připraveny pro okamžité zahájení výstavby. To je pro zahraniční investory, kteří chtějí celý projekt spustit v co nejkratším čase, velmi důležitý aspekt a zvyšuje tím šanci na zvolení ideálního investora.
Pozitivním efektem záměru je tlak na zvýšení mezd, a to obecně v celém regionu, kde dojde k navýšení kupní síly. V případě, že dopadová studie prokáže potřebu nových kapacit bydlení, je stát připraven skrze programy na obecní bydlení podpořit jejich rozvoj.
Prvním krokem je dokončení dopadové studie, která by měla být dokončena na začátku roku 2025. Ta by měla stanovit obecný datový základ pro scénáře, které mohou nastat v případě obsazování Parku a příchodu strategického investora/investorů. Z těchto dat je třeba vytvořit rozvojový plán, který bude rozpracován ve spolupráci s městem i krajem tak, aby v případě příchodu daného investora byli veškeré investice v rámci infrastruktury, služeb a občanské vybavenosti připraveny či připravovány.
Hlavní komunikační platformou je tento web a s ním propojené sociální sítě. Po zpracování dopadové studie a rámcové studie proveditelnosti plánujeme i participativní setkání s občany a zástupci města. Se zástupci města pak pravidelně komunikujeme v rámci pracovní skupiny, na které se promítá zpětná vazba do konceptu celého projektu.
Všechny kroky týkající se kompenzačních opatření dopředu komunikujeme se zástupci města, kteří aktivně vstupují do této diskuze a podílejí se na vhodném řešení, které se promítá do konceptu celého projektu Předpokládáme, že jakmile budou dokončeny první dílčí studie, budeme jejich závěry diskutovat i přímo s občany.
Vzhledem k tomu, že zde investor vytvoří kvalifikovaná a dobře placená pracovní místa, je nemožné, aby majoritní podíl zaměstnanců tvořili zahraniční pracovníci. Projekt vzniká jako odpověď na nedostatečný počet kvalifikovaných pracovních míst, aby se zamezilo odlivu mladých lidí z regionu. Naopak je pravděpodobné, že část dnes dojíždějících pracovníků do Německa bude díky velmi výhodným pracovním podmínkám motivováno zůstat pracovat v Chebu.
Stát ani město nemá zájem vytvořit další zóny pro zahraniční pracovníky a provozy s nízkou přidanou hodnotou. To je i definováno v rámci zákona, kde stojí, že umístění logistických center je v této ploše vyloučeno. Cílem je vznik projektu s vysokou přidanou hodnotou a vytvoření kvalifikovaných pracovních míst s nadstandartními platovými podmínkami, což povede ke zvýšení konkurenceschopnosti celého regionu a zamezí odlivu mladých vzdělaných lidí. Spolupráce města a státu v rámci projektu si naopak klade za jeden z cílů pomoci v boji se zvýšenou kriminalitou, ať to bude formou investic do nových technologií (kamerových systémů) či posílením rozpočtu městské policie a dalších opatřeních.
Stát, SIRS ani město nemají v zájmu přivést do regionu dalšího investora, který by zde vytvořil další montovnu a zaměstnával primárně zahraniční pracovníky za podprůměrnou či průměrnou mzdu. Jako příklad obdobného projektu můžeme uvést výrobu společnosti Hyundai v Nošovicích, kde se průměrný výdělek na operátorské pozici pohybuje aktuálně na úrovni 55 tisíc Kč hrubého za měsíc a projekt v době hospodářské krize pomohl stabilizovat zdejší region, zvýšil kupní sílu obyvatel a výrazně přispěl k zamezení negativního salda v rámci počtu obyvatel Frýdecko – Místecka. V rámci tohoto provozu je zaměstnáváno zhruba 94 % českých občanů a pouze 1 % zaměstnanců tvoří pracovníci mimo EU.
Plocha je pro průmysl určena dlouhodobě v rámci územně plánovacích dokumentací města i kraje. Samotný projekt Strategického podnikatelského parku v ČR si klade za cíl být maximálně udržitelný, kolem hranice areálu bude vysazen široký pás zeleně s novými biotopy, a to již v samotném startu realizace, aby měla zeleň náskok před realizací objektů. Samotný park bude navržen tak, aby odpovídal nejnovějším standardům při budování obdobných parků. Zároveň probíhá podrobný roční biologický průzkum lokality, na základě, kterého biologové navrhnou konkrétní kompenzační opatření. Chceme, aby byl park prostupný pro veřejnost a navazoval na stávající pěší a cyklistické trasy.
Infrastruktura v návaznosti na realizaci Parku bude muset být zajisté posílena. Konkrétní úroveň nově generované dopravy i řešení navýšení kapacity stanoví a navrhne studie proveditelnosti, která aktuálně probíhá. Bude se zaměřovat na osobní dopravu budoucích zaměstnanců vytvořením sítě hromadné dopravy s novým terminálem uvnitř parku včetně vytvoření nových cyklotras. Koncept počítá s odlehčením nákladní silniční dopravy díky jejímu přesunu na železnici. V tomto směru jsou prověřovány jak varianty přímého dovedení vlečky až do areálu Parku, tak možnost vybudování nového překladového terminálu v rámci stávající hlavní železniční stanice v Chebu. Nutné úpravy dopravní infrastruktury, které budou přímo souviset se stavbou samotného podnikatelského parku budou projektovány a financovány z rozpočtu projektu. Na další opatření nad rámec potřeb Parku se předpokládá, že se bude stát významně finančně podílet.
Pravidelná otevřená komunikace je nastavena na pracovních skupinách se zástupci města, kraje, SIRS i agentury CzechInvest. Strategický park je díky tomu připravován v souladu se strategií města Cheb i Karlovarského kraje. Projekt SPP je unikátní především díky úzké spolupráci všech úrovní veřejných institucí (stát, kraj i město).